Episode 3; Big Island, 2 tot 10 maart

16 maart 2020 - Kona, The Big Island, Hawaii, Verenigde Staten

Aloha iedereen🙋🏼‍♂️

Waar zal ik eens beginnen.. Een hostel waar ik deze 8 dagen verbleef was uitstekend en zoals zo vaak genoten van de lol met anderen. Af en toe er alleen op uit trekken of bijvoorbeeld met z’n 5en de hele dag rond het eiland toeren met de auto.

In heel Hawaii heb ik 1 tour gedaan en dat was op 7 maart op The Big Island. Laat ik hier wat meer over vertellen; SNEEUW ⛄️. In Hawaï? Jazeker, in Hawaï! Wat was dit een gave ervaring😁. Met een 4 wheel drive wagen zijn we naar de de top van de hoogste berg ter wereld gereden, vulkaan Mouna Kea van 4200 meter hoog. Nu denk je; “hoogste berg, 4200 meter, je bent vast dronken nu je dit zegt”. Mount Everest, Himalaya, Mont Blanc zijn toch veel hoger. Ook dat klopt, echter begint Mouna Kea op zeeniveau en alle anderen beginnen een stuk hoger waardoor zij niet aan 4200 meter komen. Op de top een beetje met de sneeuw gespeeld en het donker zien worden. Temperatuur was een graadje of -2 met veel wind, erg koud 🥶 dus. Naast de Mouna Kea, is er nog Mouna Loa die iets minder hoog is en Hawaii Volcanoes National Park met verschillende vulkanen waar je dichtbij kunt komen. In dit park ben ik door een krater gelopen en hebben we een krater bekeken van bovenaf. Deze laatste krater was niet toegankelijk en ook de weg eromheen was voor al het bezoek afgesloten wegens eerdere aardverschuivingen en aardbevingen. Te zien op de foto met het teken dat het afgesloten is, maar zeker indrukwekkend om (van een afstandje) te zien. Een lava tube waar ik doorheen ben gelopen in dit park is een natuurlijke tunnel waar lava doorheen stroomt. Bij inactiviteit is dit een lange ondergrondse holte van gesteente dat gestold is.

Als we het over landschappen hebben, is The Big Island ook weer erg veelzijdig. Vulkanen (met sneeuw), verschillende soorten stranden met elk z’n charme, kleurrijke kustlijnen en ook weer het groene tropische van Hawaii. Zo ben ik naar het bekende Waipio Valley geweest. Dit is een trail in het noorden langs de kustlijn met onwijs groene rotsformaties (foto en video). Hierbij kun je naar beneden richting het strand alleen met een 4 wheel drive wagen of lopend. Ik heb m’n auto boven geparkeerd en ben naar beneden gelopen, eitje natuurlijk. Toen ik echter terug naar boven moest lopen, brak het zweet tot aan m’n botten uit zo steil dat het was. Maar hè, om wat moois te zien moet je soms wat over hebben😉.

Regen viel er ook wel eens, zeker het noorden en oosten van de eilanden zijn gevoelig voor het tropische klimaat en dus soms flinke plensbuien. Toen ik met 4 anderen het hele eiland rond reden, gingen we eerst naar de bekende Akaka Falls, een waterval van ruim 128 meter hoog. 3 van ons liepen er naartoe, vanwege de heftige regen. De andere 2 waren bang dat ze nat werden.. Met een handdoek over het hoofd en de camera heb ik mooie beelden van de opkomende mist en de waterval tussen al het groen gemaakt.

Heb ik ook nog iets met stranden? Uiteraard. Voor het eerst in m’n leven heb ik met dolfijnen gezwommen bij Two Step Beach. Helaas geen foto’s, want ik heb geen Go Pro, maar wat was dit een gave ervaring al snorkelend tientallen dolfijnen om je heen met elkaar te zien zwemmen en het wel gekende piep geluid te horen hoe zij communiceren 🐬. Daarnaast heb je op The Big Island ook The Black Sand beach en The Green Sand Beach. Beide zijn indrukwekkend om te zien, maar niet heel spectaculair behalve de kleur van het zand. Echter zijn de schildpadden wel altijd te zien op The Black Sand Beach; The Hawaiian Turtle 🐢.
Om zeker niet te vergeten op dit eiland is Hapuna Beach; een erg mooi strand met erg zacht wit zand welke uitstekend geschikt is om met zonsondergang te bezoeken. Dit strand ligt in het noordwesten en hierdoor is het vaak zonnig of in ieder geval deels wat voor een schitterende sunset zorgt.

Al met al, zeer wisselende en enerverende dagen. Je leert toffe mensen kennen wat het altijd weer een beetje lastig maakt op het moment dat je het hostel verlaat, maar daar hebben we instagram en al die dingen voor tegenwoordig. Het gaat zo snel allemaal dat je ook soms geen besef hebt van tijd. Je leert wel hoe te genieten van dingen die je doet 😌.

Voor nu zeg ik slaap lekker in NL, tot snel en tot m’n volgende verhaal over Maui waar ik momenteel zit. Vanaf Maui is Corona wel echt onderwerp van de dag geworden nadat veel landen restricties of veranderingen toepassen. Dit heeft flinke gevolgen, ook voor mij....

Wordt vervolgd.

Lieve groetjes,

Ar🙋🏼‍♂️

1. Peter en Cocky 😷:
    16 maart 2020
    Hoi Arjan,
    Het is alweer heel bijzonder allemaal. Haast niet op te nemen zo. In het echt natuurlijk altijd nog een beetje mooier dan je het op de foto's kunt krijgen maar ze zijn fantastisch. Lijkt mij dat je wel een beetje erg op het randje gaat staan soms! Nog een hele fijne tijd met veel leuke ontmoetingen. Coronavrije groetjes van ons
  2. Yvonne mamsie:
    16 maart 2020
    Wat een fantastische foto's weer en wat moet je daar genieten. Dolfijnen, I love it.
    Knuffels, xxxx
  3. Richard:
    17 maart 2020
    ziet er weer mooi en gezellig uit gaan je weer horen.