Enerverend en natuurrijk Kauai - 25 februari t/m 1 maart

3 maart 2020 - Kapaa, Hawaii, Verenigde Staten

Het eiland Kauai; wat zal ik ervan zeggen? Adembenemende natuur vanwege rotspartijen, watervallen, stranden en groene (Jurassic Park) landschappen.

Goedemorgen allemaal in NL,

Ik ben een beetje sprakeloos waar ik moet beginnen.. m’n auto, de natuur, Amerikaanse meiden.. over het laatste ga ik het niet hebben, heb ik al teveel over gezegd nu. Eenmaal aangekomen mocht ik meteen naar het autoverhuurbedrijf om m’n auto op te halen. Ipv een kleine auto die ik gereserveerd had, mocht ik een auto naar keuze. Mijn oog viel op een gloednieuwe Nissan Altima SR (zie foto) die van alle gemakken voorzien was. Een weetje; bij elke auto die op slot wordt gedaan, gaat een korte toeter af als bewijs dat de auto op slot is. Daarnaast bij het tanken en binnen betalen, dien je eerst, voordat je tankt, naar binnen te gaan en je ID af te geven, waarna de pomphouder de tank vrijgeeft, zodat je kunt beginnen met tanken (de Amerika gangers zullen dit uiteraard wel weten😉)

Ah fijn, tijd voor “Wat heb ik gedaan in deze 6 dagen?” Het eerste spectaculaire was de hike ‘The Sleeping Giant’. Dit was een Hike van in totaal 3 á 4 uur naar de top, waarbij je een mooi uitzicht had over Kapaa waar ik in het hostel verbleef. Flink klauteren en weg slippen vanwege de modder waren wel 2 kenmerken van alle hikes. Uiteindelijk op de top (foto waarbij je me linksboven ziet staan met zonnebril) te zijn gekomen, ging het voor enkele minuten hozen, waardoor het steile stuk naar beneden nog onmogelijker werd, dus dit werd heel langzaam naar beneden. Deze hike was mooi, maar nog mooiere hikes stonden te wachten.

Te denken valt aan Waimea Canyon State Park. Hier waren diverse hikes te doen. Ik besloot om de Awa’awapuhi trail te doen en diverse korte wandelingen met uitkijkpunten op de Waimea Canyon te maken wat lijkt op de Grand Canyon. Onderweg naar de top van de rotsformatie van de Awa’awapuhi trail was er een mix van zon, wolken en af en toe wat lichte regen. Zoals zo vaak regent het vaak maar een paar minuten in Hawaii. Uiteindelijk bovenop te top wist ik niet wat ik zag; een uitzicht waar je kippenvel van krijgt. Rotsformaties, de kustlijn en het groen maakten alles compleet. Eerst was het mistig, maar na een kwartier zag je de mist en wolken optrekken en werd het blauw, wat het uitzicht nog indrukwekkender maakte. Ik moest natuurlijk weer naar het uiterste van het uiterste lopen om de leukste foto’s en filmpjes te krijgen. Bij zo’n hike wordt er altijd gevraagd om foto’s van anderen te maken en andersom. Zo ontmoette ik een Amerikaans stel Davin en Kelly waar ik de hele terugrit samen mee heb gelopen en we best goede gesprekken hadden. Na zo’n 4,5 uur was ik weer terug bij de auto, maar boven op de top heb ik wel een half uur tot een uur rondgehuppeld vanwege de uitzichten.

Het groenste wat ik heb gezien zijn de landschappen tijdens de Kuilau Trail. Een hike van ongeveer 3 uur, waarbij je omringt wordt door groene landschappen, heuvels en bergen. Het lijkt heel erg op de Jurassic Park en de Lord of the Rings landschappen van Oahu en Nieuw Zeeland. Met de regen die je ziet vallen op de bergen en de zon erbij krijg je prachtige plaatjes!

Als we het toch kort over het weer hebben in Kauai, de oostkust waar ik verbleef was winderig en meer kans op buien en de westkust is droger en zonniger. Uitgezonderd boven de bergen, hier is de kans al snel wat groter dat er een bui valt. Maar over het algemeen heb ik heel veel zon gezien en zijn momenteel m’n oogleden verbrand wat iets minder fijn aanvoelt.

Watervallen? Deze zijn er genoeg in Hawaii, waaronder de Wailua Fall (CLOSED). Zo stond het in de app van alle hikes. Met 3 gasten van het hostel en een dame uit Chicago, wiens naam auteursrechtelijk beschermd is...., zijn we hier naartoe gereden. Vanwege de modder en eerder gevallen regen was het idd gesloten, maar ach je moet wat in Hawaii, dus zijn we gewoon het avontuur aangegaan. We zijn naar beneden geklauterd. Dit was oprecht mijn steilste hike ooit. D.m.v. vasthouden aan takken en dun opgelijnde touwen zijn we naar beneden (en omhoog) gelopen. Uiteindelijk bij een ontzettend mooie en hoge waterval terecht gekomen waarbij we met z’n 5en een duik hebben genomen richting de waterval. Een must see als je het mij vraagt😊.

Nu we het toch over water hebben, ik ben ook naar Queens Bath geweest. Dit is een korte maar heftige hike naar de onstuimige kust in het noorden. In dit ‘bad’ kun je soms een duik nemen als de stroming niet heel erg aanwezig is. 9 van de 10 keer is dit echter niet het geval. Lopen over de rotsformaties en foto’s maken van de onwijs hoge golven die omhoog spatte tegen de kustlijn. Ik ben hier 2 uur lang geweest en bleef maar kijken naar dit mooie fenomeen. Je zou zeggen “Ja, een golfje, wat water en een kust, dit heb ik wel vaker gezien”. Dit was toch wel net even iets anders👌🏻.

Momenteel ben ik een halve dag in Kailua-Kona, The Big Island. Een vlucht van een half uurtje met Southwest Airlines waar ik mee vlieg van eiland naar eiland. Op de Big Island zal ik tot 10 maart zijn en ga ik weer hele toffe dingen meemaken en zien, dat kan ik wel alvast vertellen. Op het vliegveld van Kona eerst weer een auto opgehaald😃. Ik zou een economy auto krijgen, maar doordat er nog maar 1 stond die ik kon kiezen en vies was, ben ik teruggelopen om dit te melden, waardoor ik wederom een full size auto mee kon nemen, en ook wederom een Nissan Altima😌.

Mijn excuses voor dit lange verhaal, maar ik heb zoveel gedaan en gezien dat dit uiteindelijk een lang verhaal werd. Mocht je vragen hebben over wat je graag wilt weten, kan ik ze uiteraard beantwoorden. In tegenstelling tot vorig jaar kan ik nu wel per persoon antwoorden🙋🏼‍♂️.

Weer leuk dat je m’n verhaal gelezen hebt en graag tot de volgende belevenissen!😁.

Groetjes,

Arjan

1. Richard:
    3 maart 2020
    heee Arjan klinkt weer geweldig en ziet er weer schitterend uit geniet ervan prachtig
  2. Monique:
    3 maart 2020
    Waanzinnig mooi... staat echt nog op mijn lijstje :) Hawaï dus he... niet de Amerikaanse meiden 😅

Maar ehh... wij tanken anders in Amerika, Hawaii soms weer eigen regels? In beide gevallen een beter systeem tegen benzinediefjes :)
  3. Anne-Marie:
    Hoi Arjan,
    Deze reis is nu al super / adembenemend om te volgen.
    (prachtige foto's ook)
    We hangen (figuurlijk) aan je lippen.
    Have fun.....ennnuhhhh......kikkûhhhh car man !!
    Groetjes uit het koude Den Haag
  4. Yvonne mamsie:
    3 maart 2020
    Wat een zegen om al dat moois te zien en te ervaren. En top dat wij mee kunnen genieten. Dikke knuffel 💕
  5. Astrid:
    3 maart 2020
    Wat is het daar prachtig zeg, super foto’s en weer een mooi verhaal erbij. Top!
  6. Ronald Luiten:
    3 maart 2020
    Leuk verhaal weer Arjan. Je schrijft levendig en prettig leesbaar. Zo te lezen en zien spaar je weer heel veel herinneringen en dat kan niemand je meer afnemen. Have fun!
  7. Peter en Cocky 😷:
    9 maart 2020
    Hoi Arjan,
    Geweldige dingen maak je weer mee. Alle foto’s prachtig maar die ene, met die rode aarde en blauwe lucht, daar gaat ons hart van open. Je snapt wel waarom. 🤪.
    We genieten van je reisverhalen en het geeft niks als het wat uitgebreider is vanwege de hoeveelheid dingen die je doet en ziet👍👍
    Heel veel plezier en geluk verder. Groetjes P en C 😘