Zuidereiland week 3, Nieuw-Zeeland 9 t/m 16 april🇳🇿

19 april 2019 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Goede vrijdag allemaal🙋🏼‍♂️,

Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen; ik vind het oprecht fijn voor jullie dat het zulk mooi weer is in Nederland en dit het hele weekend zo zal blijven. Zonder gekheid op een satéstokje, elke keer denk ik weer dat ik mijn meest geweldige activiteit heb gedaan, maar dan volgt er gewoon weer zonder enige twijfel een volgend magisch en niet te bevatten hoogtepunt.

Dinsdag 9 april ben ik met de helikopter naar de gletsjer van Franz Josef gevlogen om hier vervolgens 3 uur lang te hiken op en door het ijs. Uiteraard betaalde ik hier de hoofdprijs voor, maar het was het meer dan waard. Het is altijd maar afwachten of deze tour doorgaat vanwege het weer, maar zoals eigenlijk altijd deze reis was het weer prima. Tussen ijsrotsen lopen waar nog geen 20 cm ruimte was in de breedte was ‘pretty awesome’ en zorgde voor grappige situaties. Niet aan te raden als je last hebt van claustrofobie!

Een dag later stond er een busrit van ongeveer 12 uur op het programma, vanwege de ingestorte brug moesten we via de andere kant, richting het plaatsje Wanaka waar ik achteraf gelukkig 3 nachten heb doorgebracht i.p.v. maar 1 wat velen deden. Dit omdat er veel te doen was in Wanaka en er op 12 april een hike op het programma stond die wat mij betreft als zwaarste, maar by fay als de mooiste beschouwd mag worden. 10 april was een verregende busrit en kwamen we aan rond etenstijd. Mijn vader zou zeggen; “rond 18:00 uur dus”. Op donderdag heb ik Wanaka verkend zonder al te veel inspanningen, echter werd deze dag het proces ‘tattoo’ in gang gezet. In eerste instantie wilde ik het hier laten doen. De tattoo artiest had al een schets op m’n lichaam getekend en al, echter kwam het niet uit met beide planningen, aangezien mijn bus op zaterdagochtend naar Queenstown vertrok en hij vrijdag geen plek had. Uiteindelijk een mail gestuurd en gebeld naar een bekende tattooshop in Queenstown en stond het vast; zaterdag een consult en zondag om 10:00 uur was daar het moment🤠.

Maar eerst terug naar de vrijdag, de dag van de mooiste en zwaarste hike naar Roys Peak! Van enkele tientallen meters naar 1568 meter klimmen zonder ook maar een vlak stukje ertussen zorgde ervoor dat ik even niet luisterde naar mijn voet, omdat ik wist hoe het uitzicht er vanaf boven uit zou zien. Uiteindelijk vertrokken we iets voor 15:00 uur om voor zonsondergang boven op de top te zijn. Dit gebeurde, na het fotopunt op een half uur van de top, om 18:00 uur. Gebroken, maar o zo voldaan vanwege het 360 graden uitzicht. Foto’s die ik nog niet eerder heb gemaakt en waar ik alleen maar over kon dromen of op tv zag. Man man man, wat was dat onwerkelijk😌. Foto’s uiteraard te zien onder m’n album. Na de zonsondergang werd het meteen onwijs koud en ben ik met m’n hoofdlamp en muziek in de oren naar beneden gedaald onder een sterrenhemel wat voor mooie uitzichten zorgden. Rond 20:15 uur kwamen we weer beneden aan om met de shuttle teruggebracht te worden naar het hostel. Na deze hike wist ik dat er een aantal dagen kwamen waar ik mijn voet rust kon geven.

Afgelopen zaterdag vertrokken we naar Queenstown. Queenstown is voor mij (en vele anderen) de leukste en gezelligste stad van Nieuw-Zeeland. Waarom? Het ligt aan het meer, veel barretjes, restaurants en winkels, veel activiteiten en de leuke sfeer die er hangt op straat. Vanuit de bus ben ik meteen naar de tattooshop gegaan voor mijn consult met de tattoo artiest. Omdat enkelen van de groep waar ik mee omging ook nieuwsgierig waren, gingen zij mee. De artist die het mocht gaan doen, was een Belg en dus fijn dat we Nederlands konden praten. Hij had 2 schetsen gemaakt n.a.v. mijn wensen, ik koos er 1 met wat aantekeningen en hier begonnen we op zondagochtend mee om 10:00 uur. Spannend, maar ik keek er erg naar uit!

Met lichte gezonde spanning vertrok ik zondag naar de shop. Tussen 10 en 11 uur nog gesproken over hoe en wat en een stencil op mijn lichaam geplakt over hoe het er qua grootte uit zou komen te zien. Alles was tot in detail besproken en kon het dus echt gaan beginnen. Uiteindelijk heb ik 2.5 uur gelegen, waarbij het zetten van de lijnen nauwelijks pijn deed, maar op het moment dat de schaduwen erin gezet werden trok ik soms wel even een paar gekke gezichten. Gelukkig kwamen er regelmatig reisgenoten van de groep binnen lopen om te kijken hoe het ging met mij en de tattoo. Ook op het moment dat het wel even pijn deed had ik iemand bij me die het maar al te grappig vond🤪. Net op het moment dat ik klaar was, kwam Struan, m’n Schotse vriend binnen om te komen kijken. Ik was ongelooflijk blij met het resultaat. Zo gedetailleerd en strak gezet! Jesse, bij deze nogmaals bedankt👌🏻! Mensen vonden het zo’n gave tattoo dat ze er foto’s van hebben gemaakt wat mijn gevoel dus bevestigde. De tattoo heeft te maken met mijn wereldreis, namelijk de wereldkaart vanuit Australië en Nieuw-Zeeland gezien, omdat dit mijn grootste stops zijn (geweest).

Een sportmaat van de sportschool thuis die ik ook wel eens tegenkom op een technofeestje, ja jij Martijn, reist al sinds begin Australië een aantal dagen voor mij uit en het kwam er steeds niet van om af te spreken. In Australië was het vaak een week, in NZ werd dit 3 á 4 dagen. Al 10 keer hadden we naar elkaar toegestuurd wanneer we nou een biertje gingen doen. Qua onze schema’s kwam het steeds net niet uit. Op het moment dat hij op instagram zag dat ik bij de tattooshop in Queenstown was geweest, was het raak. Hij belde me op en een kwartier later stond hij in het hostel waar ik verbleef. Zo sport je samen thuis en zo zie je elkaar aan de andere kant van de wereld onder het genot van een biertje. Aanstaande maandag zien we elkaar weer in de busrit van Wellington naar Auckland.

Ah fijn, alé maandag stond er een volgende bustour en cruise te wachten naar Milford Sound, de bekendste fjord van Fjordland op het Zuidereiland. Return zo’n 11 uur in de bus gezeten met diverse stops om mooie foto’s te maken. De cruise zelf door de Milford Sound fjord duurde 2 uur, waarbij de zeehonden en dolfijnen zich regelmatig lieten zien🐬.

Al deze dagen, op de busrit naar Wanaka toe na, was het strakblauw en had ik niks te klagen over het weer☀️. Wat deze dagen wel met zich meebracht is dat de grote groep waar ik al een tijd mee reisde, nu toch echt beetje bij beetje uit elkaar ging vallen. Zaterdagavond werd er al in de bar afscheid genomen tussen mensen en dit was zondag en maandag niet anders. Tot mijn grote verrassing, kwam ik in Mount Cook waar ik afgelopen dinsdag naar toe ging, weer enkele bekenden tegen van vorige week en leerde ik ook weer nieuwe mensen kennen. Wel te verstaan, 2 Amsterdammers en dat met Juventus-Ajax in het vooruitzicht op dat moment altijd leuk🤪. Bij deze; gefeliciteerd Ajacieden👍🏻.

Al met al, een erg mooie en indrukwekkende gletsjer hike met de helikopter, een overweldigende hike naar Roys Peak, een grote betekenis d.m.v. m’n tattoo, een mooie cruise door de Milford Sound fjord en het komen, gaan en wederom tegenkomen van bekenden of nieuwe mensen. Oftewel, ik heb wééééér enorm genoten!

Het is tijd voor het antwoord op de vraag naar welke bestemming het vliegtuig me brengt na Nieuw-Zeeland. Aanstaande dinsdag 23 april vlieg ik naar Cook Islands🇨🇰. Voor diegene die niet weten waar het ligt, tussen Fiji en Hawaï in met een tijdsverschil van 22 uur vergeleken met Nieuw-Zeeland en dus 12 uur met Nederland.

Bij deze wens ik iedereen hele fijne paasdagen en geniet van het lekkere weer!

Groetjes en tot snel🙋🏼‍♂️

1. Richard:
    19 april 2019
    Wat een leuk en mooi verhaal en dan al die bijzondere gebeurtenissen leuk hoor prettig weekend succes met voetje 👍☀️😘
  2. Sascha:
    Jeeeej you did it, zei toch dat Roys Peak de moeite waard was! 😍
  3. Yvonne mamsie:
    Super😍
    Wat een mooi verhaal weer. Heerlijk om zo te kunnen genieten! Vooral mee doorgaan😊. Heel veel plezier op je verdere reis. Fijne paasdagen🐣🐥
  4. Ronald Luiten:
    19 april 2019
    Ziet er super uit allemaal. Have fun!
  5. Peter Stolwijk:
    19 april 2019
    Mooie reis maak je! Ben benieuwd naar jouw foto's van de heli-hike.
    Veel plezier nog!
  6. Peter Stolwijk:
    19 april 2019
    Foto's van jouw heli-hike gevonden!
    Onvergetelijk mooie ervaring.
  7. Peter Teunissen:
    20 april 2019
    Man man je heb nog jaren nodig om deze reis te verwerken wat een belevenissen dit maak je maar een keer in je leven mee prachtig nou geniet verder tot je volgende verhaal en fijne paasdagen groeten Peter.
  8. Peter en Cocky 😷:
    20 april 2019
    Fantastisch allemaal, Arjan! Lekker doorgaan met genieten.
    Hele fijne Paasdagen 🐣 en goeie reis, dinsdag, naar de Cook Islands
  9. Anne-Marie:
    Haai Arjan,
    Wat een geweldig verhaal.....en wat een foto's.
    Zwijmelde helemaal weg.....wat een view !!!!
    Ben ook héél benieuwd naar je tattoo......
    Have fun op Cook Islands......groetjesssssss Anne-Marie
  10. Carola:
    22 april 2019
    Schitterende foto’s Arjan, super wat je allemaal hebt gedaan!!!